Meer over Pedrosa

António José Pedrosa is geboren in Nogueria Da Regedoure
(Aveiro, Portugal). Hij leerde zichzelf op 12-jarige leeftijd orgel
spelen en werd al snel organist in de kerk van zijn parochie.
Vanaf 2015 studeerde hij orgelspel aan de Muziekacademie van
Paços de Brandão en behaalde het hoogst haalbare cijfer. Pedrosa
volgde masterclasses in Portugal, studeerde daarna aan het
Conservatorium van Amsterdam bij Pieter van Dijk en
Matthias Havinga en aansluitend aan de Hochschule für
Musik und Theater in Hamburg.

In 2019 nam António als jongste kandidaat deel aan het
internationaal Schnitger Orgelconcours in Alkmaar.
Hij treedt geregeld op in binnen- en buitenland, zoals onlangs
(november 2022) bij het Festival de Órgão do Algarve.
Zijn grootste muzikale interesse is 16de en 17de- eeuwse muziek.

Dit concert is een doorsnee van Europese orgelmuziek ten tijde
van de Contra-reformatie.

Orgelconcert Oosthuizen op 7 juni2023

"Stravaganza, Suavidad: Contra-reformatie in muziek"

Francisco Correa de Arauxo (1584-1654): Tiento de Quinto Tono (V) uit Facultad Orgánica (1626, Alcalá)

Antonio de Cabezón (1510-1566): Ayme que voldra, Gomberth, (naar Nicolas Gomberth)
Diferencias sobre el canto llano del caballero,
Beata viscera Mariae Virginis,

Uit Obras de Musica para tecla harpa y vihuela
(1578, Madrid)

Carolus Luython (ca.1557-1620): Fuga suavissima uit dem III Theile des Tabulaturbuches von Johann Woltze (1617, Basel)

Jean (Giovanni) de Macque (ca.1549-1614): Seconda Stravaganza

Pieter Cornet (1576-1633): Regina Coeli: [Vers 3] Resurrexit sicut dixit, [Vers 4] Ora pro nobis

Pauze

Girolamo Frescobaldi (1583-1643): Capriccio sopra l’aria ‘Or chè noi rimena’ in partite,
Capriccio Cromaticho con ligature al contrario,
uit Il primo libro di capricci (1624, Roma)

António Carreira (ca.1540-ca.1597): Tento com cantus firmus sobre ‘Com que la lavaré’

Manuel Rodrigues Coelho (ca.1555-1635): Tento do Sexto Tom uit Flores de Musica: pera o Instrumento de Tecla, & Harpa. (1620, Lisboa)